Scherp houden

Gevoel voor ethiek ontwikkelen

Aanleiding voor dit voorbeeld was het verschijnen van het boek ‘Ethiek op de werkvloer’ van Hans Reinders (2005) Amersfoort, ’s Heeren Loo. De bedoeling van het boek was en is: ethisch denken en doen op de werkvloer stimuleren, want dat ‘is de enige plaats waar de cliënt het verschil merkt’.

Mijn praktijkvoorbeeld is geënt op het volgende citaat uit genoemd werkboek: ‘Alleen in een organisatie waar vragen worden gesteld door iedereen aan iedereen worden mensen uitgedaagd. Vragen stellen is dé manier om iedereen scherp te houden.’

Het citaat verwoordt helder waar ethiek begint en waar het haar om te doen is. Er rollen bijna vanzelf een aantal confronterende gespreksvragen uit voort:
– Worden op jouw werkvloer / in jouw organisatie daadwerkelijk door iedereen vragen aan iedereen gesteld?
– Wanneer heb jij iemand (of heeft iemand jou) met een vraag op scherp gezet?
– Welke vraag was dat en waar heeft het stellen van die vraag toe geleid?
– Wat zijn volgens jou op dit moment ‘uitdagende / scherpe’ vragen aan jouw werkvloer / jouw organisatie / jezelf?
– Enzovoort

Geslaagd of juist minder succesvol?

Effectiviteit in de praktijk bepaalt of het succesvol is of niet.

Wat was vooraf nodig?

Ontwerp van het model.

Wat kan er van geleerd worden?

Hoe je op eenvoudige en open (niet geforceerde) wijze een effectieve impuls kunt geven aan het ethisch denken en doen van individuele professionals en daarmee een concrete bijdrage leveren aan de kwaliteit van bestaan van een of meer cliënten, of ook aan de kwaliteit van zorg- en dienstverlening van de organisatie.

Op welke valkuilen moeten anderen letten?

Ik ben nog geen valkuilen tegen gekomen.